TechnoPlus Automation

Saturday, May 31, 2014

෴෴Solar Charge Controller හෙවත් ආරෝපණ පාලකය෴෴

                                                     බ්ලොග් එකේ දෙවන පෝස්ට් එකෙන් Solar Charge Controller උපකරණ ගැන හැඳින්වීමක් කරන්න හිතුව... Lead-Acid Battery හෝ  Deep Cycle Battery වැනි බැටරි යොදා ඒ ඇසුරින් ක්‍රියාත්මක වන සූර්ය කෝෂ පද්ධතියකට Solar Charge Controller උපකරණයක් අත්‍යවශ්‍ය යි...Solar Charge Controller උපකරණය මගින් සිදු කරන ප්‍රධානතම කාර්යය නම් සූර්ය පැනලය මගින් ලැබෙන විද්‍යුත් ශක්තියෙන් නියමාකාරයට බැටරිය ආරෝපණය කිරීම හා බැටරිය මගින් යම් යම් උපකරණ ක්‍රියාත්මක කිරීමේදී බැටරිය නියමාකාරයෙන් විසර්ජනය කිරිමයි...




                                                              Pulse Width Modulation (PWM) සහ Maximum Power Point Tracker (MPPT) ලෙස යොදාගනු ලබන තාක්ෂණ අනූව Charge Controller වර්ග දෙකකට බෙදන්න පුළුවන්...ඒ අතරින් (MPPT) වර්ගයේ කාර්යක්ෂමතාව (PWM) වර්ගයේ කාර්යක්ෂමතාවට වඩා වැඩියි...ඒ වගේම මිලෙනුත් ටිකක් වැඩියි...තවද බොහෝමයක් Charge Controller 12V හා 24V යන වෝල්ටීයතා දෙකටම ගැලපෙන අයුරින් නිර්මාණය කර තිබේ...එවන් Charge Controller පලමුව 12V හෝ 24V බැටරියට සම්බන්ද කිරීමෙන් Charge Controller උපකරණය විසින් ස්වයංක්‍රීයව 12V  හෝ 24V මාදිලියට පත්වනවා...එම හැකියාව පවතින Charge Controller වල විස්තර  පත්‍රිකාවේ ඒ බව සඳහන් වනවා...
බැටරියක් අාරෝපණය කිරීමේදී Charge Controller උපකරණය ක්‍රියාත්මක වන ආකාරය
සාමාන්‍යයෙන් 12V බැටරියක් ආරෝපණය කිරීමට 13V-14V ක පමණ වෝල්ටීයතාවයක් අවශ්‍යයි...Charge Controller උපකරණය මගින් බැටරිය ආරෝපණය කිරීමට අවශ්‍ය වෝල්ටීයතාවය නියාමනයකින් යුතුව බැටරිය වෙත ලබා දෙනවා...ඒ නිසා අධිවෝල්ටීයතාවයන්ගෙන් බැටරිය ආරක්ෂා කරගන්න පුළුවන්...ඒ වගේම බැටරිය සම්පූර්ණයෙන්ම ආරෝපණය වු පසු බැටරිය සූර්ය කෝෂයෙන් විසන්ධි කිරීම හෝ සූර්ය කෝ‍ෂයෙන් ලැබෙන ධාරාව පාලනය කිරීමත් Charge Controller මගින් සිදු කරනවා...එමගින් බැටරියේ ආයුකාලය වැඩි කරගන්න පුළුවන්...
බැටරියක් විසර්ජනය  කිරීමේදී Charge Controller උපකරණය ක්‍රියාත්මක වන ආකාරය
‍බැටරිය ආරෝපණය වූ පසු අපට අවශ්‍ය කරන උපකරණ බැටරිය ආධාරයෙන් ක්‍රියාත්මක කිරීමේදි බැටරිය විසර්ජනය වේ...සාමාන්‍ය කාර් බැටරියක් හෙවත් Lead-Acid බැටරියක් සම්පූර්ණයෙන්ම විසර්ජනය කිරීම නොකල යුතුය...එසේ කිරීමෙන් නැවත ආරෝපණය කිරීමේ හැකියාව අවම වනවා මෙන්ම බැටරියේ ආයුකාලය සීඝ්‍රය‍ෙන් අඩුවේ...(නමුත් සූර්ය කෝෂ පද්ධති සඳහාම භාවිතා කරන Deep Cycle බැටරියක් නම් සම්පූර්ණයෙන්ම විසර්ජනය කර නැවත ආරෝපණය කිරීමේ හැකියාව පවතියි...) Charge Controller භාවිතයෙන් බැටරිය සම්පූර්ණයෙන්ම විසර්ජනය වීම වලක්වා ගන්න පුළුවන්...එමගින් බැටරිය අර්ධයක් පමණ විසර්ජනය වූ පසු , ස්වයංක්‍රීයව Charge Controller මගින් බැටරියෙන් විදුලි උපකරණ වෙත යන ප්‍රතිදාන සැපයුම විසන්ධි කරයි...එමගින් බැටරිය සතු මුළු ආරෝපණ ප්‍රමාණයම ලබාගත නොහැකි නිසා ඇම්පියර් පැය 95 (95Ah) හෝ ඊට වැඩි ධාරිතාවකින් යුතු බැටරියක් බාවිත කිරීම වඩාත්ම සුදුසුයි...එවිට 50Ah පමණ ධාරිතාවක් අපට භාවිතා කල හැකියි...එසේ නොමැතිව 35Ah වැනි බැටරියක් යෙදුවහොත් අපට භාවිත කළ හැකි වන්නේ 20Ah තරම් සුළු ධාරිතාවක්...Charge Controller භාවිත කිරීමේ තවත් වාසියක් නම් ප්‍රතිදාන පරිපථයේ ලුහුවත් වීමක් සිදුවුවහොත් Charge Controller මගින් ප්‍රතිදාන පරිපථය ස්වයංක්‍රීයව විසන්ධි කිරීමයි...එවිට ප්‍රතිදාන පරිපථයත් බැටරියත් යන දෙකම ආරක්ෂා වේ...

මේ අනූව Charge Controller භාවිතයෙන් වාසි රැසක් අත්වෙනවා...ඒ වගේම LED දර්ශක මගින් බැටරියේ තත්වය ඇතුලුව තවත් දත්ත ලබාගැනීමේ හැකියාවද ලැබෙනවා... බොහෝමයක් Charge Controller වල LED දර්ශක ක්‍රියාකරන්නේ එකම අයුරින්...
ඉහත රූපයේ දැක්වෙන පරිදි (1) , (2) , (3) අංක වලින් LED දර්ශකද (A) , (B) , (C) අක්ෂර වලින් ඒ ඒ දර්ශකය මගින් නිරූපණය වන දත්තයද දැක්වේ...





  • (A) හි සඳහන් කොළපැහැයෙන් යුතු තනි ඉරට අනුරූපව (1) හි දැක්වෙන LED දර්ශකය දිගින් දිගටම දැල්වේ නම් සුර්ය කෝෂයෙන් සුදුසු වෝල්ටීයතාවයක් ලැබේ...
  • (A) හි සඳහන් කොළපැහැයෙන් යුතු කැඩි ඉරට අනුරූපව (1) හි දැක්වෙන LED දර්ශකය නිවි නිවී දැල්වේ නම් සුර්ය කෝෂයෙන් අධිවෝල්ටීයතාවයක් ලැබේ...
  • (B) හි සඳහන් කොළපැහැයෙන් යුතු කැඩි ඉරට අනුරූපව (2) හි දැක්වෙන LED දර්ශකය නිවි නිවී දැල්වේ නම් බැටරිය සම්පූර්ණයෙන්ම ආරෝපණය වී ඇත...
  • (B)හි සඳහන් කොළපැහැයෙන් යුතු තනි ඉරට අනුරූපව (2) හි දැක්වෙන LED දර්ශකය දිගින් දිගටම කොළපැහැයෙන් දැල්වේ නම් බැටරියේ ආරෝපණය සාමාන්‍ය මට්ටමක පවතියි...බැටරියේ ආරෝපණය 60% ක් දක්වා අඩු වන තෙක්ම මෙම සාමාන්‍ය තත්වයේ පවතියි...
  • (B)හි සඳහන් තැඹිලිපැහැයෙන් යුතු තනි ඉරට අනුරූපව (2) හි දැක්වෙන LED දර්ශකය දිගින් දිගටම තැඹිලිපැහැයෙන් දැල්වේ නම් බැටරියේ ආරෝපණය දුර්වල මට්ටමක පවතියි...බැටරියේ ආරෝපණය 40% සිට 20% ක් දක්වා අඩු වන තෙක්ම මෙම දුර්වල තත්වයේ පවතියි...
  • (B)හි සඳහන් රතුපැහැයෙන් යුතු තනි ඉරට අනුරූපව (2) හි දැක්වෙන LED දර්ශකය දිගින් දිගටම රතුපැහැයෙන් දැල්වේ නම් බැටරියේ ආරෝපණය අවම මට්ටමක පවතියි...බැටරියේ ආරෝපණය 20% ට අඩු වන විට අවම තත්වයේ පවතියි...
  • (C) හි සඳහන් රතුපැහැයෙන් යුතු තනි ඉරට අනුරූපව (3) හි දැක්වෙන LED දර්ශකය රතු පැහැයෙන් දිගින් දිගටම දැල්වේ නම් නියමිත ආකාරයෙන් ප්‍රතිදාන සැපයුම පවතිනවා...
  • (C) හි සඳහන් රතුපැහැයෙන් යුතු දිගු කැඩි ඉරට අනුරූපව (3) හි දැක්වෙන LED දර්ශකය රතු පැහැයෙන් දිගු කාල පරාස සහිතව නිවි නිවී දැල්වේ නම්  ප්‍රතිදාන සැපයුමේ අධිභාරයක්(Overload) පවතිනවා...
  • (C) හි සඳහන් රතුපැහැයෙන් යුතු කෙටි කැඩි ඉරට අනුරූපව (3) හි දැක්වෙන LED දර්ශකය රතු පැහැයෙන් කෙටි කාල පරාස සහිතව නිවි නිවී දැල්වේ නම්  ප්‍රතිදාන සැපයුමේ ලුහුවත් වීමක් හෝ ඉතා අධික  අධිභාරයක්(Overload) පවතිනවා...

    ඉතිං Solar Charge Controller උපකරණයක් මිලදී ගැනීමටත් භාවිත කිරීමටත් ඉහත සඳහන් කරුණු ප්‍රමාණවත් යැයි හැඟෙන බැවින් තවත් අලුත් පෝස්ට් එකක් සමග හමුවන අදහසින් අදට සමුගන්නවා....
    ඉතින් මගේ දෙවන පෝස්ට් එකේ අපැහැදිලි තැන්,ප්‍රශ්ණ ගැටළු, යෝජනා චෝදනා හැමදෙයක්ම කමෙන්ට් එකක් විදිහට දාල යන්න....එය මටත් ඉදිරියේද පලවන පෝස්ට් වලටත් මහත් රුකුලක් වේවි....
                                                                                                                    ඔබ සැමට ජය   !!!

    10 comments:

    1. This comment has been removed by the author.

      ReplyDelete
      Replies
      1. future posts will help u to build your own solar power system @ your home

        Delete
    2. meka solar power ekakaata witharada yodaganna pluwan..?
      podi jalaviduli balagarayakata yodaganna berida..?

      ReplyDelete
    3. meka solar power ekakaata witharada yodaganna pluwan..?
      podi jalaviduli balagarayakata yodaganna berida..?

      ReplyDelete
    4. ඉතා ප්‍රයෝජනවත් තොරතුරු සමුදායක්.... ස්තුතියි!

      ReplyDelete